al Madrasah al Insaaniyyah

Sabtu, 23 Mei 2009

Keagungan Mazhab Imam Syafiee

Keagungan Mazhab Imam Syafiee



Rasulullah pernah bersabda:

"لا تَسُبُّوا قُرَيشاً فإنَّ عَالِمَهَا يَمْلأُ طِبَاقَ الأرضِ عِلماً"

Maksudnya: “Janganlah kamu mencela bangsa Quraisy, sesungguhnya akan lahir seorang yang alim dia akan memenuhi dataran bumi ini dengan ilmu”.

Makna hadis ini ialah akan lahir seorang yang alim dari bangsa Quraisy dan permukaan bumi ini akan dipenuhi dengan ilmunya. Ulama berpendapat bahawa hadis amat bertepatan dengan Imam as-Syafiee kerana dia adalah dari bangsa Quraisy dan Imam mazhab selainnya iaitu Imam Abu Hanifah, Imam Malik dan Imam Ahmad bukanlah dari bangsa Quraisy. Ternyata mazhabnya tersebar amat luas hingga meliputi dari Negara Arab, Timur, Barat, Asia, Afrika dan Eropah.

Imam Muhammad bin Idris atau lebih mashur dengan panggilan as-Syafiee dilahirkan pada 150 Hijrah dan wafat pada 204 Hijrah pada usia 54 tahun. Imam Syafiee mempunyai suara yang merdu sehingga masyarakat pada zamannya yang ingin mendengar atau belajar bacaan al-Quran yang sahih yang boleh menyentuh jiwa dan perasaan mereka akan merujuk kepada Syafiee walaupun pada ketika itu usianya masih muda remaja.

Tidak ada bukti yang menunjukkan bahawa Imam Syafiee pernah sampai ke Asia Tenggara semasa hayatnya. Namun demikian umat Islam di Asia Tenggara pada hari ini berpegang kuat dengan mazhab fekahnya yang dikenali dengan ‘mazhab Syafiee’. Ini merupakan hujah dah bukti yang kuat bahawa hadis di atas menunjukkan kepada keagungan mazhab Syafiee.

Seterusnya jika kita lihat dari segi hayatnya, Imam Syafiee tidak dikurniakan usia yang panjang. Berdasarkan kepada usianya tak mungkin dia dapat menyebarkan ilmunya ke serata dunia semasa hayatnya. Tetapi kebenaran sabda Rasulullah bahawa ilmunya akan akan memenuhi muka bumi, maka ilmu Imam Syafiee telah dikembangkan oleh oleh ulama-ulama yang mengikuti aliran fekah yang beliau asaskan dengan berdasarkan kitab induk beliau (al-UMM) sehingga mazhab beliau merupakan mazhab yang paling ramai pengikutnya di muka bumi pada masa sekarang.

Seorang ulama yang digelar ‘penghulu ahli hadis’ iaitu Imam Bukhari (Muhammad bin Ismail) pengarang kitab Sohih Bukhari adalah bermazhab Syafiee. Seorang lagi tokoh hadis yang agung digelar dengan ‘penutup ahli hadis’ al-Hafiz Ibnu Hajar al-Asqalani yang merupakan penulis kitab Fathul Bari Syarah Sohih Bukhari turut bermazhab Syafiee.

Di medan Jihad pula siapa yang tak kenal dengan kehebatan Sultan Salahuddin al-Ayyubi yang telah membebaskan Palestin dari cengkaman tentera salib. Pemerintah dan panglima yang berpegang kuat dengan mazhab Imam Syafiee.

Keagungan Imam Syafiee dinukilkan dengan cermat dan amanah oleh Imam Tajuddin as-Subki dalam Tobaqat as-Syafieeyyah, siapa yang ingin mendapatkan lebih lagi kehebatan mazhab Syafiee bolehlah rujuk buku beliau.

والله أعلم وأحكم
Abu Nizar

Sumber dari link dibawah
http://usrahzonpiasau.blogspot.com/2009/05/keagungan-mazhab-imam-syafiee.html

0 Ulasan:

Catat Ulasan

Langgan Catat Ulasan [Atom]

<< Laman utama