al Madrasah al Insaaniyyah

Selasa, 5 April 2011

Kerja-Kerja Pembangunan Tanah April 2011

BismiLLaahirRahmaanirRahiim
Banyak kerja-kerja yang dicadangkan terpaksa ditangguhkan disebabkan ruang yang terhad dan bangunan yang dibina mungkin menganggu kerja-kerja pembangunan tanah dimasa akan datang

Hujan berpanjangan(sebulan) telah menyebabkan tanah runtuh dan menutup parit laluan air. Ia mengakibatkan laluan air berubah dan menghakis jalan batu yang telah dibina



Hujan yang panjang juga menyebabkan kawasan tepi bukit halaman masjid dan asrama yang ditambak sebelum ini mendap dengan banyak. Oleh kerana itu ajk melihat kerja-kerja pembangunan tanah perlu dilakukan dengan segera.
Kebetulan salah seorang ajak madrasah yang punyai jentera ada kelapangan masa dan berbetulan pula cuaca agak sesuai maka kerja-kerja ini dimulakan pada hari selas 5 april 2011

Jentera (eskovetor) tiba pada petang isnin 4 april 2011


Keadaan asal sebelum kerja-kerja dilakukan

Kerja-kerja pada hari pertama (selasa 5 april 2011)




Hari ke 2 kerja-kerja pembangunan tanah (hari rabu 6 april 2011)




Hari ke 3 kerja-kerja pembangunan tanah (khamis 7 april 2011)



Sabtu 9 april 2011(hari ke4) kerja hari ini terjejas dengan banyaknya disebabkan hanya sebuah lori yang dapat datang mengangkut tanah. Tengahari hujan agak lebat menyebabkan kerja tertangguh disebelah petang

Perjuangan mendaulatkan Islam itu pelbagai bentuk
Dibawah kelihatan para pencinta Islam mengorbankan hari cuti mingguan mereka mempastikan sempadan tanah dan menjejaki batu sempadan yang hilang agar kerja-kerja tanah tidak mencerobohi tanah jiran





Hujan pada tengahari sabtu dan pada waktu-waktu berikutnya menyebabkan becak yang teruk. Situasi ini menyebabkan kerja-kerja pembangunan tanah terhenti beberapa hari. Kerja hanya disambung pada hari selasa (12 apri 2011)

Pemilik eskoveter mengambil peluang untuk servis jenteranya

Isnin (11 april 2011) keadaan tapak kerja masih becak,licin dan merbahaya untuk kerja-kerja pembangunan tanah





Setelah kerja berhenti beberapa hari disebabkan hujan,pada hari selasa(12 april 2011) kerja-kerja tanah diteruskan lagi iaitu pada hari selasa dan rabu.

Inilah hasil kerja pada hari selasa



Lori datang lagi untuk melakukan kerja-kerja tanah untuk hari yang terakhir (13 april 2011)


Kumpulan juruukur dari pejabat tanah datang lagi dengan bekalan maklumat yang lebih lengkap

Inilah batu sempadan yang dicari. Rupanya masih ada beberapa kaki lagi tanah yang belum diusahakan menuju sempadan sebenar.

Eskovater membersihkan sepanjang sempadan tanah dengan lot tanah bersebelahan

Inilah hasil kerja-kerja tanah selama 5/6 hari ditapak Madrasah al Insaaniyyah




Eskoveter keluar dari kawasan madrasah


Total upah kerja menggunakan 4 jentera selama 5/6 hari hanya rm5 ribu sahaja. Bayaran telah dibuat sepenuhnya pada bulan april 2011 juga.

Terima kasih kepada semua penyumbang

Ahad, 3 April 2011

Al Quraan Qodiim

BismiLLaahirRahmaanirRahiim
Seseorang bertanya
Adakah al Quran qodim atau baharu?
Sebelum menjawab soalan ini perlu terlebih dahulu memahami istilah-istilah tersebut.

1.Al Quraan yang difahami oleh orang awam dikalangan orang melayu ialah mushaf atau buku yang tertulis didalamnya ayat-ayat Allah.
Quraan dengan makna ini sudah tentu baharu. Kerana ia baru dicetak kapada helaian-helaian kertas yang kemudian dijilidkan menjadi mushaf.
Al Quran disisi mutakalimiin atau ulamak usul fekah ialah kalaamuLlaah. Sebagaimana kalaamuLlaahi itu ada kalaam lafzi (yang dilafazkan) dan ada kalaamun nafsi (sifat Allah) begitu juga al quraan. Quraan lafzi sudah tentu baharu dan Quaraanun Nafsi adalah qodiim, kerana ia adalah sifat Allah.
Akal sihat tidak dapat menerima sifat Allah yang qodim itu baharu. Sifat Allah sudah pasti qodim.
Sekalipun quraan lafzi itu baharu namun sebahagian ulamak salaf tidak mahu memperakuinya agar tidak diekploitasi oleh golongan yang sesat seperti qolongan muktazilah yang mendakwa quran itu baharu. Tambahan lagi penentuan bunyi,harakat,mad.lafaz dan sebagainya adalah azali atau qodim.
Qodiim dan haadith
Qodiim maksudnya ialah sesuatu yang wujud (ada) wujudnya tiada permulaan iaitu zat Allah dan segala sifatnya.
Lawannya ialah hadith atau baharu. Maksudnya sesuatu yang wujud selepas sebelumnya ia tiada. Atau sesuatu yang ada permulaan bagi wujudnya

2.Soalan ke 2.
Bolehkah solat dengan berpegang dengan hadis-hadis Nabi dengan tidak merujuk kepada mazhab para ulamak.
Dikalangan muslimiin ada 2 golongan
Pertama golongan para ulamak yang punyai ilmu yang mendalam. Bolehlah bagi mereka beramal dengan merujuk terus kepada hadis-hadis Nabi.
Golongan ke 2 ialah orang awam.
Mereka hendaklah beramal menurut panduan pengajaran para ulamak. Kerana mereka tidak memahami bahasa arab yang digunakan oleh RasuluLLaah. Pengunaan makna dalam bahasa arab itu berubah-ubah dari segi hakikah `urfiyyahnya. Malah makna pada lugghoh juga kadang-kadang pelbagai kerana dalam bahasa arab juga punyai banyak istilah yang musytarak (satu perkataan yang banyak makna)
Hadis Nabi juga ada yang mansukh sebagai contoh keharusan bercakap ketika sedang solat diawal islam telah dinasakhkan. Diawal Islam ketika rukuk tangan tidak memegang lutut. Diawal Islam wajib wudhu` setiap kali hendak melakukan solat. Diawal Islam wudhu` menjadi batal apabila memakan sesuatu makanan yang dimasak menggunakan api.
Malah ada hadis yang khusus untuk orang tertentu. Antaranya boleh menyahut panggilan RasuluLLaah ketika sedang solat dan solat tidak menjadi batal.
Dan ada banyak perkara lagi dalam hadis-hadis Nabi yang akan difahami dengan salah oleh orang-orang awam. Oleh kerana itu para ulamak usuliyyiin telah menetapkan bahawa taqlid kepada para ulamak itu adalah wajib bagi selain ulamak mujtahid.
Dalil mereka ialah surah al anbiyaa` ayat 7

وَمَا أَرْسَلْنَا قَبْلَكَ إِلَّا رِجَالًا نُوحِي إِلَيْهِمْ فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ

Kami tiada mengutus rasul-rasul sebelum kamu (Muhammad), melainkan beberapa orang laki-laki yang Kami beri wahyu kepada mereka, maka tanyakanlah olehmu kepada orang-orang yang berilmu, jika kamu tiada mengetahui.

Kaifiyyat sujud syukur dan tilaawah.
Ada beberapa rukun dan sunat.
Rukun-rukun sujud tilaawah dan sujud syukur
1.Berdiri atau duduk
2.Takbiiratul Ihraam
3.Niyat sujud syukur atau sujud tilaawah
4.Sujud satu kali serta tomaniinah
5.Duduk
6.Memberi salam

Sunat-sunat sujud tilaawah dan sujud syukur

Sunat ketika sujud membaca tasbiih seperti dalam sujud solat biasa
Sunat mengucap salam yang kedua
Sunat berpaling kakanan ketika salam yang pertama dan berpaling kekiri ketika salam yang ke 2
Perbincangan diatas ialah sujud diluar solat

Ketika didalam solat tidak dibolehkan sujud tilaawah dan boleh sujud tilaawah dan rukunnya bukan lagi 6.
Rukun sujud tilaawah ketika dalam solat hanya 2 sahaja
1.niyat sebelum turun sujud
2.sujud satu kali serta tomaniinah
Disunatkan membaca tasbih sebagaimana dalam sujud solat biasa samada tabih yang pendek atau tasbih yang panjang



Terima kasih